fredag 27. mars 2009

medieavhengighet

For en liten periode var jeg avhengig av å lese horoskopet mitt. Jeg ville vite om det stemte. Det stemte jo faktisk noen ganger, og det er litt skremmende. Jeg fikk ikke helt hetta hvis jeg ikke leste det en dag, men jeg gikk å tenkte litt igjennom det: Tenk om det som stod i horoskopet i dag stemte. Det er alltid like gøy å lese hva som ''skal'' skje med deg eller hva du burde gjøre.
Det er sånn med facebook også. Jeg vil inn der hver dag for å se om det har skjedd noe. Hvis jeg ikke er der en dag så tror jeg at jeg går glipp av noe. Selv om jeg ikke gjør det.

Jeg hadde ikke klart å leve hvis ikke noe av mediene hadde blitt oppfunnet, som TV, radio, internett, musikk, telefon, osv.. Jeg blir selvfølgelig glad når jeg får med meg så mye som mulig. Men det er ikke noen spesielle TV serier eller noe jeg må ha med meg. Før var det sånn at det var krise hvis jeg ikke fikk med meg en episode av Grey's Anatomy eller Frustrerte Fruer, men det er ikke sånn nå lenger. Hvorfor blir det sånn? Jeg klarer ikke å svare på det selv en gang. Det kan hende at jeg føler at jeg ikke går glipp av noe eller at det ikke er så mye snakk om det lenger. For før var det sånn at vi snakka mye mer om det som gikk på TV og spurte hverandre om episodene og sånn. Man blir litt påvirka av hva venner ser på, ser hun eller han på den serien og snakker mye positivt om den, så vil jeg også se på den.

Noe jeg må høre på hver morran er radio, litt flaut å si, men jeg hører alltid på NRJ. Det blir som en klokke for meg, for hver gang lur en venn begynner må jeg gå til bussen og hver gang nyhetene er så skal jeg spise frokost.
Det er jo alltid et eller annet media som går igjennom dagen. Når jeg sitter i bilen eller på bussen så er det musikk som må høres på. Når jeg kommer hjem er det enten TV eller internett. Mobilen er jo også alltid med, uansett hvor jeg er. På skolen er det også data data data data ..... hele dagen lang.

Grunnen til at folk blir avhengige er nok fordi de føler at de går glipp av noe. Selv om man kanskje ikke gjør det, er det en følelse inne i oss som mener det. Avhengighet kan jo føre en i helt feil retning. Man blir så avhengig at man ikke klarer å slutte, og det er ikke alltid like bra. Blir man avhengig av et spill, så kan det være vanskelig å rive seg fra det. Man sitter som regel hele dagen å spiller. Da kan man gå glipp av masse annet som skjer, men det tenker man ikke på når man er dypt inne i spillet. Da vil man heller ikke gå glipp av noe av spillet. Det er en merkelig ting det der, avhengighets ordet. Noen er nok avhengig av noe uten at man legger merke til det. Eller?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar