fredag 13. mars 2009

markedskommunikasjon og journalistikk

Journalistikk er at du skal formidle et budskap gjennom et medium. Nyheter, kultur, sport og underholdning er det som skal fram, og det som er trikset for å trekke det fram er hendelser og begivenheter som har noe med det å gjøre. Det er viktig å legge vekt på det viktigste og legge bort det som ikke har så mye med saken å gjøre. Finne relevant stoff til det du skal skrive om og finne kilder som kan gi opplysninger. I journalistikk er kildebruken veldig fri og åpen. Man kan selv velge hvilke kilder man vil bruke. Det er viktig at man bruker flere kilder for å høre flere versjoner av en saken, sånn at det skal bli så nøytralt som mulig. Når vi snakker om journalistikk, mener vi hele prosessen fra start til ferdig produkt: forarbeid, kildebruk, innhold og til slutt utforming og formidling av det endelige resultatet. Å søke, vurdere, velge og formidle er fire ord som beskriver journalistikk veldig bra.

Markedskommunikasjon er hvordan man skal kommuniserer med de viktigste kundegruppene eller målgruppene slik at det blir salg ut av det. Reklame, PR og andre markedsføringstiltak er begreper som har noe med markedskommunikasjon å gjøre. Det dreier seg om å skape oppmerksomhet om et produkt, skape et bra omdømme eller få til et salg. I markedskommunikasjon er det kilden eller mer kunden som styrer. Det er oppdragsgiveren som styrer innholdet, som skal være en fordel til han selv, og det blir ikke nøytralt.

Det som er likheten(e) mellom markedskommunikasjon og journalistikk er at det er viktig å få det ut til et publikum som vil kjøpe produktet. Det som ikke er helt likt er at journalistikk vil formidle et budskap mens i markedskommunikasjon dreier det som om å få oppmerksomhet. Begge driver med salg, men på forskjellige måter. I journalistikk handler det om å selge nyheter, mens markedskommunikasjon handler det om å selge produkter og omdømme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar